Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders

AANBIEDING

atlas omslagAANBIEDING  15 % korting, slechts € 45,- incl porto.

Atlas van Kaap Hoorn, kaartbeeld van zuidelijk Zuid-Amerika, 1500-1725.

Vijf kernachtige essays die U tweeënhalve eeuw bijpraten over de maritieme ontwikkelingen rond Z-Amerika met een bijzondere rol voor de stad Hoorn, gevolgd door een prachtige verzameling bijzondere kaarten die U de ontwikkeling van de cartografie laat zien en de invloed van de Lage landen. ( kostprijs € 39,90 ).

Plus: De eerste reis rond Kaap Hoorn 1615-1616 door Jacob LeMaire en Willem Schouten.

Humphrey Hazelhoff brengt hier beide journalen van Le Maire en Schouten samen in een gedetailleerd relaas over de reis met illustraties en kaart van de route. ( € 9,- ).

Bibliotheek

boek3De bibliotheek in de Oudheidkamer bestaat uit ongeveer 1000 titels. Waaronder vele zeldzame boeken over de zeilvaart en Kaap Hoorn. De bibliotheek is tijdens openingstijden van de Oudheidkamer te bezoeken. Een catalogus ligt ter inzage. 

Sail 2015

P1070088.pngP1070089.pngP1070096.pngP1070097.pngP1070100.pngP1070101.pngP1070109.pngP1070111.pngP1070119.pngP1070129.pngP1070136.pngP1070145.pngP1070150.pngP1070153.pngP1070154.pngP1070179.pngP1070198.pngP1070204.pngP1070237.pngP1070385.png

Scheepsmodel vijfmastbark Potosi

Model gebouwd door C.E. van PutteDe Potosi werd in november 1894 op stapel gezet op de werf van Joh. C. Tecklenborg in Geestemuende, tegenwoordig een stadsdeel van Bremerhaven. De scheepsbouwmeester was Dr. Georg Wilhelm Claussen. De opdrachtgever was F.Laeisz. Het schip werd te water gelaten op 8 juni 1895 en vertrok voor zijn eerste reis naar Iquitos in Chili op 26 juli 1895, onder kapitein Robert Hilgendorf. 

De Potosi werd vernoemd naar de gelijknamige stad in Bolivia.

 

Hilgendorf

 

Gegevens:

Tonnage: 4027 BRT / 3854 NRT
Afmetingen: lengte 133 m, breedte 15,1 m, diepgang 7,77 m.
Materiaal: staal
Zeiloppervlak: 5250 m², verdeeld over 43 zeilen: 24 vierkante zeilen, 12 stagzeilen, 4 voorzeilen en 3 spankers.
Naamsein: RKGB De bemanning bestond uit een kapitein, 3 stuurlieden, een administrateur en 35-39 zeelieden.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd het schip aan de ketting gelegd in Chili. Na de oorlog kwam het in Chileens eigendom en werd omgedoopt tot Flora. In 1925 vloog het schip in brand en werd uiteindelijk tot zinken gebracht door een Argentijns oorlogsschip.

 

Donateur worden?

ANBI FC75Donateurs zijn erg belangrijk voor de Stichting Ned. Kaap Hoorn-vaarders. Heeft U belangstelling voor de geschiedenis van Kaap Hoorn en de grote zeilvaart? Meld u dan aan. 
U bent al donateur voor minimaal € 20,- per jaar. Als algemeen nut beogende instelling zijn schenkingen aan de stichting fiscaal aftrekbaar.

Kaap Hoorn Journaal

JournaalKLeinHet Kaap Hoorn Journaal verschijnt tweemaal per jaar. Donateurs ontvangen het per post. Oudere nummers zijn hier te downloaden.

Scheepsmodellen

scheepsmodel

In de Oudheidkamer staan enkele modellen van de laatste zeilende vrachtschepen die Kaap Hoorn rondden, zoals de schoenerbrik Willemina, het volschip de Nederland, het fregatschip Europa, de viermastbark Pamir en de vijfmastbark Potosi. Op deze grootschalige modellen vallen veel details te bewonderen.