Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders

AANBIEDING

atlas omslagAANBIEDING  15 % korting, slechts € 45,- incl porto.

Atlas van Kaap Hoorn, kaartbeeld van zuidelijk Zuid-Amerika, 1500-1725.

Vijf kernachtige essays die U tweeënhalve eeuw bijpraten over de maritieme ontwikkelingen rond Z-Amerika met een bijzondere rol voor de stad Hoorn, gevolgd door een prachtige verzameling bijzondere kaarten die U de ontwikkeling van de cartografie laat zien en de invloed van de Lage landen. ( kostprijs € 39,90 ).

Plus: De eerste reis rond Kaap Hoorn 1615-1616 door Jacob LeMaire en Willem Schouten.

Humphrey Hazelhoff brengt hier beide journalen van Le Maire en Schouten samen in een gedetailleerd relaas over de reis met illustraties en kaart van de route. ( € 9,- ).

Bibliotheek

boek3De bibliotheek in de Oudheidkamer bestaat uit ongeveer 1000 titels. Waaronder vele zeldzame boeken over de zeilvaart en Kaap Hoorn. De bibliotheek is tijdens openingstijden van de Oudheidkamer te bezoeken. Een catalogus ligt ter inzage. 

Sail 2015

P1070088.pngP1070089.pngP1070096.pngP1070097.pngP1070100.pngP1070101.pngP1070109.pngP1070111.pngP1070119.pngP1070129.pngP1070136.pngP1070145.pngP1070150.pngP1070153.pngP1070154.pngP1070179.pngP1070198.pngP1070204.pngP1070237.pngP1070385.png

Scheepsmodel viermast bark Pamir

320px-Pamir ModellModel gebouwd door C.E. van PutteNa 52 jaar op 21 september 1957 vergaan in orkaan “Carrie”, 500 mijl wzw Azoren. 

Gegevens:


Opdrachtgever bouw: de rederij Laeisz te Hamburg, kosten 850.000 mark
Materiaal: staal
Stapelloop: 29 juli 1905 bij werf Blohm und Voss te Hamburg

Inhoud: 1911 BRT. 1910,86 NRT

Lengte: 96,34 m (met kluiverboom 114m)   
Breedte 14.04 m    
Zijhoogte 8.48m
Ruimdiepte: 7.99 m
Leeggewicht: 2042 t brt 3020; rt 2777
Deadweight 4500 t

Waterverplaatsing (beladen): 6550 t
Diepgang (beladen): 7.2 m;
Kleinste vrijboord: 1.7 m;

Masthoogte boven water (beladen): 52,5 m

Onderste ra’s: 28 m lang diam. 0,6 m gew. 5 t
Bovenste ra’s: 14,4 m lang, diam. 0,3 m gew. ¾ t
Zeilopp: 3800 m²
Laadruim vanaf dek toegankelijk via 4 luikhoofden
2 petroleummotoren 6/10
ps GNOM 
t.b.v. laden/ lossen en bediening ankerspil; in 1951 grote ombouw à 2,5 miljoen m.
Bemanning: 30/35 man


pamir

Eigenaars:

- Duitse rederij Laeisz 1905-1920, op grond van vredesverdrag Versailles naar
- Italiaanse overheid 1921-1924, teruggekocht voor £ 7000,- door
- Duitse rederij Laeisz  1924-1931, verkocht voor £ 4000,- aan
- Finse reder Gustaf Erikson 1931-1941, inbeslagname door geallieerden en in bezit
- Nieuw Zeelandse regering 1941-1948, na vrede met Finland teruggave aan
- Finse reder Gustaf Erikson 1949-1951, maart ‘51 verkocht voor sloop
- Belgische bedrijf  van Loo in Antwerpen,  juni ’51 verkocht aan
- Duitse reder Heinz Schliewen 1951 -1952, omgebouwd als schoolschip voor Duitse koopvaardij, reder in 1952 failliet, schip als onderpand in eigendom over aan
- Landesbank Sleeswijk-Holstein 1952-1954, oprichting door 40 Duitse reders van
- Stichting Pamir en Passat 1955  

Reizen:

- 1905-1914 Hamburg-Valparaiso v.v, uitreis stukgoed gem.76 dagen, thuisreis salpeter gem. 91
- 1914 Hamburg-Valparaiso- Santa Cruz de la Palma (Canarische eil.), 6 jaar met bemanning en lading voor anker in neutrale Spaanse  haven i.v.m. 1e wereldoorlog
- 1920 vervolg thuisreis naar Hamburg
- 1921 onder Italiaanse vlag Hamburg -Rotterdam (steenkolen)- Napels
- 1922  t/m feb 1924 opgelegd in Genua, daarna in ballast naar Hamburg
- 1924 t/m juli 1931 jaarlijks Hamburg-Valparaiso zie boven
- 1931 t/m aug 1941 jaarlijks Mariehamm/Kopenhagen - Australische havens v.v. o.a. Port Victoria en Port Lincoln, uitreis ballast of ijzererts via Kaap de Goede Hoop, thuisreis graan of salpeter, via Kaap  Hoorn, beide reizen gem. 100 dagen
- 1942 -1947 Wellington-S.Francisco/Vancouver v.v., uitreis wol/graan, thuisreis ballast/stukgoed
- 1947 Welligton-Sydney-Welligton-Londen,  hout,cement,wol,kleding t.b.v Rode Kruis Engeland
- 1948 Londen-Wellington, hoogovenslakken
- 1949 Wellington- Penarth, gerst; opgelegd als extra graanpakuis voor Londen tot mrt 1951
- 1951 gesleept van Penarth-Antwerpen-Travemünde
- 1951 na ombouw tot schoolschip, proefvaart in Kieler Bocht met Bondspresident Neuss
- 1952 Hamburg-Montevideo-Bremen-Montevideo-Antwerpen-Rotterdam a/d ketting
- 1953 tot febr 1955 a/d ketting in Hamburg
- 1955 t/m 1956 Hamburg- Montevideo v.v.
- 1957 Hamburg-Falmouth-Montevideo en op 21 september vergaan, positie 35-57N 40-20W ;              
In totaal 900.000 zeemijlen zeilend afgelegd 

Bronnen:

-  Het laatste zeilschip auteur Heinrich Hauser, uitgeverij Querido Amsterdam
-  Glorie en ondergang van het Kaap- Hoorn-schip      auteur Alan Villiers,  uitgeverij de Boer Amsterdam 
-  Mit der Pamir um Kap Horn aut. Heinz Burmester, uitg. Stalling AG Oldenburg/Hamburg
-  F.Laeisz, aut. Hans George Prager, uitg. Koehlers Herford
-  Viermastbark Pamir (Ihr schicksal im Zemtrum des Hurrikans “Carrie”) aut. Brennecke Dummer, uitg. Koehlers Herford

Donateur worden?

ANBI FC75Donateurs zijn erg belangrijk voor de Stichting Ned. Kaap Hoorn-vaarders. Heeft U belangstelling voor de geschiedenis van Kaap Hoorn en de grote zeilvaart? Meld u dan aan. 
U bent al donateur voor minimaal € 20,- per jaar. Als algemeen nut beogende instelling zijn schenkingen aan de stichting fiscaal aftrekbaar.

Kaap Hoorn Journaal

JournaalKLeinHet Kaap Hoorn Journaal verschijnt tweemaal per jaar. Donateurs ontvangen het per post. Oudere nummers zijn hier te downloaden.

Scheepsmodellen

scheepsmodel

In de Oudheidkamer staan enkele modellen van de laatste zeilende vrachtschepen die Kaap Hoorn rondden, zoals de schoenerbrik Willemina, het volschip de Nederland, het fregatschip Europa, de viermastbark Pamir en de vijfmastbark Potosi. Op deze grootschalige modellen vallen veel details te bewonderen.